Lilypie First Birthday tickers

fredag 23 december 2011

Dan före doppardagen

Den 23:e december. Helt otroligt att det redan är jul. Här nhere i skåne kallas denna dagen lillejulafton. För mig är det lilla julafton den dag man firar med de som man inte firar jul med. Har ofta haft syskon på olika håll på jul och då har vi haft lilla julafton en annan dag, vilken som helst, och då delat ut andra julklappar.

Idag har vi busat med Elliot. Pappa har satt upp utebelysning på altanräcket och utanför dörren. Han har även fixat vårat altandörsshantag. Bra när han kommer hit och fixar småsaker som aldrig blir av. Jag o mamma har varit en sväng på stan för att hon skulle köpa en grej till Elliot. Det blev en pyjamas istället för galgarna hon hade tänkt köpa. Vi är ju ännu inte säkra på om han kommer ha en garderob eller bara en byrå. Så galgar får vänta.

Jag har bakat ut den sista biten av pepparkaksdegen. Det hade ju börjat sina på de hembakta. Jag har griljerat skinkan och kokat tomtegröt. Sen har mamma bakat mjuk pepparkaka, knäckebröd och limpor. Middagen blev tomtegröt (hemgjord risgrynsgröt9 och skinksmörgås. Imorrn tar Mickes mamma med sig den riktiga skinkan. Men eftersom jag älskar skinksmörgåsar så där dagen före så köpte jag hem en liten en.

Dock råkade jag missa detaljen med dopp i grytan av skinkspadet. Eftersom jag köpte färdigkokt blev det ju inget spad. det tänkte ju inte jag på så pappa fick köpa färdig spad på en plastkorv. Vilken miss! Men men nu vet jag till nästa gång. Inte för att jag själv äter dopp i grytan. Nu blir det mys framför tv'n. Jag med  cola zero o de andra med varsin gin & tonic.

Skinkan med griljeringen gjord av pepparkaka innan den ska in i ugnen

Färdig griljerad skinka och nybakade pepparkakor

Fin utebelysnign på entrédörren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar