Lilypie First Birthday tickers

onsdag 7 december 2011

Bilstol

Ja nu är vi där igen. Vi behöver en ny bilstol. Hemma har vi ju köpt en Akta Graco Belogic men eftersom Elliots mormor och morfar (mina föräldrar) bor i Stockholm behöver vi en här också. Jag har tidigare köpt ett babyskydd på blocket som vi har använt här, ett likadant som vi hade hemma, men det börjar bli för litet. Både när det gäller vikt och längd finns det mer utrymme att växa men bältet är så tight att man får krångla in armarna när han ska spännas fast. Det känns nästan elakt att vrida armarna under det trånga bältet och att ta ut honom sovande är inte att tala om. Visserligen väldigt smidigt med babyskyddet som lätt kan flyttas mellan deras två bilar och sätts fast supersmisigt på basen. Även smidigt att kunna lyfta in honom sovande i den eftersom vi gärna är borta på kvällarna när vi är här och hälsar på. Men nu måste vi uppgradera oss.

Har tittat på blocket efter en fin begagnad stol. Fint skick och max tre år gammal. För en stol ska inte användas mer än 10 år och den bör inte vara äldre än 5 år när ett nytt barn börjar använda den. Tanken är att den ska funka även till nästa barn så det är ju bra om den är relativt ny. Jag vill inte betala för mycket eftersom jag kan köpa en ny för ca 1500 kr. Jag vill ju helst ha en ny för jag vill ha en säker stol. En begagnad vet man ju inte hur den hanterats. Visserligen är det nog få som har samvete att sälja en krockad stol på blocket men det finna alltid några. Så jag aktar mig för annonser där det verkar oseriöst.

Nu har jag ev. hittat en Brio Zento på loppisgruppen på facebook. Verkar vara en bra stol som är enkel att montera, dock tung, och som tar hyfsat liten plats. Mammas bil är inte jättestor fast pappas är desto större. Men vi använder ju oss av båda bilarna så det är bra om den funkar i båda. Nu hoppas jag bara på en fin stol och ett bra pris. Då slår vi till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar