Lilypie First Birthday tickers
Visar inlägg med etikett Jobb. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Jobb. Visa alla inlägg

tisdag 29 november 2011

Intervju nr 2

Imorse hade jag intervju nummer två. Den här gången var det med en tjej från Poolia. Hon satt i Stockholm och jag satt på deras kontor i Malmö. Så vi körde över länk som de så fint kallade det. Kändes väldigt underligt i början men det gick bra. Intervjun kändes bra. Men även här ville man ha två referenser, så det var bara att ringa referens nr två också. Känns bara så dumt när man inte jobbat där på länge och söker jobb inom en helt annan branch.

Ska även lägga in betyg och sånt på poolias hemsida. Lättare sagt än gjort. Har ju mina dokument inscannade och då blir det jpg filer. Det går inte att lägga upp sådana filer så nu håller jag tummarna på att Micke lyckas konvertera dom till pdf på sitt jobb. Det är ju så smart med sådana multimaskiner som klarar sånt. Jag ahr också haft sådana på jobbet. Men är man hemma så är man ju beroende av våran multimaskin här hemma. Den är inte fy skam den heller men den är ju inte lika avancerad som den man har på jobbet.

Nu hoppas jag Elliot somnar strax så ajg kan njuta av glögg, pepparkaka och lussekatter.

torsdag 24 november 2011

1 down, 1 to go

Intervjun tidigare gick bra. Nu ska jag bara ringa upp mina referenser för att maila imorrn eftermiddag till rekryteraren. Usch sånt tycker jag är jobbigt. Men det ska nog gå bra. Hoppas jag får tag på henne bara.

Micke håller just nu på att lägga en riktig liten gnällis. Han har varit ur fas hela eftermiddagen. Så fort han ramlar (läs: råkar sätta sig på rumpan vid gåstolen eller kryper in i skåpet så huvudet nuddar kanten) så skriker han ca 15 min. Men ingen feber har han. Hoppas att det är bättre imorrn. Man blir rätt lätt trött när han är såhär. Får inget vettigt gjort heller när han kryper efter benen hela tiden. Har fått ont i ryggen så att dammsuga med honom på höften är inte särskilt roligt. Men vad gör man inte med en ledsen lillkille och ett dammigt golv.

Nervös

Nu är det bara några minuter kvar till min första telefonintervju. Börjar bli lite nervös. Men å andra sidan måste det ju vara enklare än en vanlig intervju eftersom man kan klottra lite på ett papper för att lugna ner sig. Det brukar ju inte se så bra ut på en vanlig intervju.

Har även en annan intervju inbokad på tisdag fm. Jag ska sitta över länk från deras Malmö kontor och ha intervju med en person som sitter i Stockholm. Riktigt avancerat. Kommer bli spännande. Men då ska man ju också ha annat än myskläder på sig. :-)

onsdag 23 november 2011

Bio

Idag har jag och Elliot varit på barnvagnsbio. Filmen "I don't know how she does it" visades. Karriärskvinnan som sköter livspusslet med jobb, tjänsteresor, skoluppträdandet och två barn. Läst boken som den är baserad på när jag var höggravid. Rätt så bra och man blev ju lite sugen på ett arbetsliv och inte bara ett mammaliv. Men jag vill ju inte lämna Elliot heller, han är ju så liten.

Appråpå jobb så har jag blivit kontaktad av två bemanningsföretag till idag. Men tydligen är det bara två platser som ska tillsättas totallt så de olika bemanningsbolagen kan inte presentera samma person. Sen så fick jag även veta att genom ett bemanningsföretag skulle jag få sänka min lön med 3 000-6 000 kr. Det är jag inte sugen på eftersom det bara är en tre månaders tjänst. Vi måste ju lösa situationen med Elliot också. Micke måste alltså ta ledigt o då får vi helt plötsligt mycket mindre lön om jag måste gå ner i lön. Min a-kassa sänks likaså min SGI. Så det är kanske inte det bästa alternativet för oss. Men en intervju imorrn är det iaf.

tisdag 22 november 2011

Är mammaledigheten slut?

Jobbsökandet under dagen har kanske gett resultat. Hade ett missat samtal när jag kom hem från ett av bemanningsföretagen. Jag ringde upp henne så fort Micke hade kommit hem. Att ringa med en hungrig och grinig Elliot på armen hade kanske inte gett ett så bra första intryck.

Jag fick såklart berätta att jag var föräldraledig. För annars är det konstigt att jag söker ett jobb fast min notarietjänst inte är över. Men hon verkade förstå och jag har nu en inbokad telefonintervju på torsdag eftermiddag. Hon sitter nämligen i Göteborg och de ska presentera kandidater redan 1 december så det blir tajt om tid för en riktig intervju. Men det går bara fint för mig. Första gången med en telefonintervju men det ska nog gå bra det också.

Men sånt här får mig att tänka. Är mammaledigheten slut för mig nu? Visserligen ahde jag egentligen planerat att börja jobba i november men är nu glad att det inte blev så. Det är ju underbart att vara hemma med min lilla skatt. Men jag har ju kännt mig rastlös ett tag. Jag lever ju för alla mammaträffar där man får lite social kontakt och inte bara är med Elliot hela dagarna. Jag längtar tillbaka till arbetslivet. Men ska det bli så plöstligt?? Men det kan väl också bero på att Micke inte är så jättesugen på att vara pappaledig med nystartat företag och jag vill gärna vara den som skolar in på dagis. Men han kan ju inte börja dagis redan i januari. Så det här får vi lösa helt enkelt om det blir aktuellt. Viktigast för mig är att Elliot och jag känner oss trygga i situationen. För jag är väldigt nojjig att lämna honom med andra. När inte ens Micke kan komma ihåg hans rutiner känns det tveksamt att någon annan ska göra det. Jag kanske är hönsig men jag vill inte att Elliot ska må dåligt.


Elliot skulle prompt stå upp i kundvagnen på Bauhaus

CV-databaser

Igår skulle jag vara sådär duktig och beta av lite ansökningar. Men eftersom det var 4 olika bemanningsföretag som sökte personer till samma myndighet så var det ju rätt enkelt tänkte jag. Bara det att varje bemanningsföretag har ju en egen cv-databas där man ska fylla i sina uppgifter. Sånt tar tid, visst det var jag beredd på. Men jag var inte beredd på att en databas skulle skicka iväg ansökan utan några handlingar och när jag försökte igen fick jag upp meddelandet: du har redan sökt tjänsten. Tack för den! Ingen kontaktperson fanns det heller. Men eftersom det vara många olika som sökte samma typ av tjänst så låter jag det vara. Jag har ju möjlighet på alla de andra ställena.

Nu idag drog jag mig verkligen för att ta tag i det igen. Jag tänkte att det tar väl hela dagen. Men glad är jag för att jag gjorde det ändå. För nu fick jag snabbt iväg tre ansökningar. Det gick supersmidigt och jag fick bifoga både CV o personligt brev. Det tackar vi för. För när man anträngt sig o skrivit en bra cv och ett bra personligt bre ( enligt mig i alla fall) så vill amn gärna använda den och inte fylla i en ny i rulllister på varje jobb. Det är inte tidseffektivt.

Nu vaknade Elliot så nu är det mellis och sen iväg till Bauhaus och handla lite saker. Kanske hinner vi förbi mataffären också om ajg känner för det. Annars kör jag nog ikväll när Elliot sover.

söndag 20 november 2011

Söka jobb

Ja då är det dags igen. Söka jobb. Finns nog inget värre. Jag som trodde det skulle vara så skönt och enkelt när man väl skulle börja jobba igen. Jag har ju ett jobb att gå tillbaka till, bara inte i rätt stad. Eftersom det inte ser ljust ut att få byta så blir det till att hitta nåt annat. Har två vanliga jobb att söka och sen tre genom bemanningsföretag. Det är egentligen samma tjänst men tre olika bemanningsföretag söker. Dock är det januari-april. Alltså egentligen för tidigt att börja och bara en kort period. Men det är på skuldsaneringen på Kronofogdemyndigheten. Vore väldigt kul att få jobba med. Så jag hoppas såklart att jag får ett jobb och att det blir start i mars istället med fast tjänst. Önska kan man ju alltid.