Lilypie First Birthday tickers

tisdag 20 mars 2012

Rutiner

Rutiner är en stor del av min vardag. Livet som småbarnsmamma kräver en hel del rutiner. För man märker så väl när rutinerna ändras och hur struligt allt blir då. Allt går mycket smidigare med rutiner. Elliot mår bättre och även vi men rutiner. Det är rutiner för mattider och sovtider. Givetvis ändras dem lite då och då men man måste då vara beredd på konsekvenserna. Ibland uteblir dem och ibland blir det riktigt jobbigt. Mat och sömn är viktigast sen får man ta resten på en liten höft.
Rutiner inför läggning har vi haft sen han var knappa två månader och det är ju oftast så himla enkelt att lägga honom på kvällen. Mat rutiner och sov rutiner har dem strikta tider för på dagis. Här hemma försöker vi följa dem så gott det går men får ibland ändra om lite.
Men det är inte bara hemma och för Elliot vi har rutiner. Jag har även rutiner på jobbet. Det är skönt att veta att den och den tiden är det fika, då ska man äta lunch etc. Självklart är det inte fast på det sättet att man är tvungen. Men det är rätt trevligt med rutiner. Om alla fikar vid 9.30 så har man ju en väldigt trevlig fikastund. Likaså med lunchen. Rutinerna gör också att jag har lättare att fokusera mellan varven då jag vet om att en viss tid får man en liten paus.

Några andra rutiner som jag försöker få in i livet är mellanmålen. Inte alltid så lätt och särskilt inte när man har förberett sig dåligt, men när det väl går som på rutin så går man aldrig hungrig. Win win situation helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar