Lilypie First Birthday tickers

torsdag 6 oktober 2011

Minskade fosterrörelser

Igår gick det ett program på tv 3, Sanning & Konsekvens. Det handlade igår om att 450 barn per år dör i magen strax innan beräknad förlossning. I programmet tar de upp det faktum att detta kan minskas till åtminstonde hälften. Idag är det allmänt känt att minskade fosterrörelser i slutet av graviditeten är normalt pga minskad plats. Men så är det inte alls! Minskade fosterrörelser är INTE normalt! Däremot är ändrade rörelser något som förekommer pga mindre plats men ett barn ska aldrig vara helt stilla. Barnmorskornas förbund ville att Socialstyrelsen skulle ta detta på allvar och göra nationella riktlinjer angående detta så att blivande mammor inte går och tror att det är normalt utan att man kollar upp det. Men han som var från Socialstyrelsen hävdade att det fanns ingen forskning, skulle vara ett omfattande arbeta, bla bla bla. Hallå! Det är ett faktum att minskade fosterrörelser kan innebära att barnet inte mår bra, ska det inte tas på allvar då? Är ofödda barn inte lika värda som andra? För på 90-talet kom Socialstyrelsen ut med nationella riktlinjer angående att barn ska sova på rygg för att minska risken frö psd. Det byggde på forskning från Nya Zeeland. I England har man rredan riktlinjer angående minskade fosterrörelser. Varför ska man i Sverige inte kunna göra likadant. Jag skäms över Socialstyrelsen!

När jag såg programmet tänkte jag på min graviditet med Elliot. Han var nog aldrig jätteaktiv men det är klart jag kände honom. Främst när jag låg på rygg eller gjorde yoga. Men ibland kunde jag nästan tycka att jag inte hade kännt honom på en hel dag och fick puffa på magen för att få lite respons. Kanske var jag för inne i jobbet för att tänka på att han rörde på sig. Men tänk om han hade haft minskade fosterröelser på riktigt, vågar inte ens tänka tanken. Min lilla prins!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar