Lilypie First Birthday tickers

onsdag 19 oktober 2011

Matlista

Jag har ibland väldigt svårt att motivera mig att laga middag. Har liksom ingen lust alls. Men middag måste vi ju äta och älsklingen ska ha matlåda med sig dagen efter. Så det måste vara mat som även funkar till lunchlådan.

Min matlagningslust går i perioder och just nu är jag inne i en bra period. Bra perioder kännetecknas av att jag har en matlista, har alla ingredienser hemma och att jag tycker att det är roligt att prova nya rätter. Men en matlista är nästan ett måste för mig. Utan matlista handlar jag bara lite av vad som ser gott ut, vad som har bra pris etc. Sen när jag väl ska laga nåt av exempelvis kasslern så googlar jag goda recept och inser att hälften av ingredienserna saknas så det får bli samma gamla vanliga rätt igen. Men med matlistor så planerar man maten minst en vecka i förväg, gärna med hjälp av butikernas erbjudanden och så försöker man få in fisk, vegetariskt, korv och kött under veckan. Sen är det bara att handla hem allt som behövs och inget onödigt.

Handlar man bara efter listan så köper man inga onödiga saker som bara blir liggande och man sparar på så sett in pengar. Dock köper jag gänra nåt extra bra erbjudande ibland som kanske inte går åt. Men jag har blivit bättre på det.

Jag brukar blanda recept från ICA's billiga veckan med andra och egna favoriter. Vissa rätter lagas bara en gång men vissa har blivit nya favoriter här hemma och lagas oftare. Ikväll blir det laxgryta med purjolökn och citron. Till det blir det fetaostsallad och bröd. Mumsigt värre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar