Lilypie First Birthday tickers

fredag 10 februari 2012

Mjölk

När vi var på ettårskontroll på BVC så pratade hon om mjölk och att det nu var ok, eller rättare sagt bra, om han drack ungefär två små glas mjölk om dagen. Visst tänkte jag. Han har ju fått mjölk till gröt tidigare och yoghurt/fil några gånger i veckan. Men nu skulle han alltså få mjölk att dricka till mellis och frukost. Första tillfället så drack han, gjorde världens min och det mesta rann ut. Sen efter ett par klunkar med samma reaktion svalde han klunken men med grimasering.
Visst kanske inte favoriten men vi ger inte upp så lätt så igår till grötmelliset fick han återigen mjölk till. Tog en klunk sen inte mer. Han dricker oftast väldigt mycket och jag sa flera gånger "drick lite mjölk", men han bara skakade på huvudet och skrattade. Han drack bara den där klunken och på slutet av måltiden tog jag fram vattenflaskan. Då tog han den och klunkade i sig rejält. Då var han törstig. Så än sålänge är mjölk inte någon favorit. Vatten smakar bäst.

Men vi fortsätter öva och idag fick han vatten och mjölk i två olika muggar här hemma. Visst, nån klunk mjölk har han tagit men mest vatten. Jag tycker väl att huvudsaken är att han dricker. Sen om det är mjölk eller vatten spelar mig mindre roll. Men målet är att han ska tycka om att dricka mjölk för det är ju så nyttigt. Men vi skyndar långsamt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar