Lilypie First Birthday tickers

onsdag 22 februari 2012

Dagisstart och ålder

Det är ju många som är för respektive emot att barnen börjar dagis vid en viss ålder. Elliot börjar ju när han bara är 1 år och två veckor. Visst har det känts tidigt men han har också haft ettbehov av att leka med kompisar. Jag som mamma har också känt att jag vill ut i arbetslivet igen. Vi sökte dagisplats från 1 år eftersom vi inte visste hur det skulle bli med mitt jobb. Nu hade jag turen att få ett nytt jobb direkt efter det att min föräldraledighet tog slut. Annars hade jag räknats som arbetslös och då hade Elliot fått gå på dagis men det hade inte blivit långa dagar. Nu kommer det bli som mest 8-16 men vissa dagar hämtar vi lite tidigare.

Jag har hört någonstans att den bästa åldern för dagisstart är mellan 1 år och 3 månader och 1 1/2 år. Barnet är så pass stort att det troligen har börjat gå och äta lite själv men fortfarande så pass litet att dom inte riktigt förstår att man blir lämnad. Ett äldre barn förstår mer och kan därför bli mer ledsen. Detta är bara vad jag har hört, men jag tror på det. Visserligen går inte Elliot än och det hade jag gärna velat att han skulle göra men han kommer nog lära sig snabbt. Han kryper på bra och hänger på dom andra barnen. Äta själv går sådär, för några bestick använder han inte mer än att leka med. Men det kommer in mat i munnen och så får han hjälp med några tuggor. Så jag tror det här kommer bli toppen. Han verkar trivas jättebra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar