Lilypie First Birthday tickers

fredag 29 juli 2011

Egen barnmat

Elliot äter ju numera med god aptit. Både lunch och middag. Middagen består dock ibland av gröt. Men lunchen är alltid mat och fruktpuré och vatten till det. För det mesta har han fått min egna hemmalagade mat och det har gått hem. Men även spaghetti och köttfärsås från nestlé och lasange från semper smaskas det på. Tycker för övrigt att köp maten är rätt smaklös, men lasangen o köttfärsåsen är ok. Kalopsen och kyckling med rotsaker tyckte jag var riktigt tråkig. Helst ger jag egen lagad mat, känns bättre, billigare och nyttigare.

Idag gjorde jag "storkok" av köttfärsås och pasta. Tog receptet från boken man fått på BVC och kokade risoni till det. Sen mixades allt till lagom konsistens och det blev 6 st 150 g portioner. Ville inte göra större eftersom det är onödigt att slänga. Nästa gång äter han säkert mer. Gott blev det iaf även fast jag nog hade velat haft lite mer vitlök i så nästa gång tar jag nog 2 klyftor. Jag kokade 1,5 dl risoni till och det blev nog ganska lagom.

Köttfärsås
1 liten gul lök
1 liten morot
2 msk flytande margarin
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
200 g köttfärs
1 vitlöksklyfta
3 tsk oregano

Skala lök och morot. Hacka löken fint och grovriv moroten. Smält margarinet i en stekpanna och mjukstek lök och morot på låg värme ett par minuter.

Tillsätt de krossade tomaterna, tomatpurén och köttfärsen. Rör om ordenltigt och låt småputtra ca 10 min. Köttfärsen blir då kokt istället för stekt.

Smaksätt med pressad vitlök och söndersmulad oregano.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar